Arthur Kamminga

Op dood spoor_

Overzicht    
.
. Fotoverslagen
. .
Overzicht
Leeuwarden - Stiens
Harlingen Haven
Franeker

Lw Schenkenschans
Leeuwarden Zwette
Groningen Eemskanaal
Den Helder Haven
Industrie Hoogeveen
Nieuw Amsterdam -
   Schoonebeek

Zwolle Katwolde
Kampen
Santpoort - IJmuiden
Harderwijk Haven
Nijmegen stamlijn
Rotterdam Rijnhaven
Den Bosch Rietvelden
Oosterhout Vijf Eiken
Boxtel - Veghel
Roermond - Dalheim
Maastricht - Lanaken

.
.
. Overige pagina's
. .
Nieuwsoverzicht
Verwante specials
Wat is nieuw?
HTML-frameversie

Bezoekersteller
.
Havenlijntje Den Helder


pagina 1 van 2

> Vergroting
In de marinestad Den Helder ligt een roestig spoorlijntje naar de haven, die we inmiddels als "dood spoor" kunnen beschouwen. Het havenlijntje is officieel niet in onbruik, maar is zover bekend in 2001 voor het laatst gebruikt ten behoeve van militair materieel. In 1995 was het vervoer van afval reeds verdwenen, in 1997 ook het sporadische vervoer van buizen (Bron: Goederentreinen in Nederland, 2003).

hdr1832.jpg (92086 bytes)
We beginnen op het station van Den Helder, een kopstation. Uiterst rechts het puntje van een trein die langs het perron staat. Daarnaast liggen twee opstelsporen en daarnaast liggen één (bij het perron) tot vijf (verderop) goederensporen bij de losplaats van station Den Helder, tegenwoordig in gebruik als parkeerplaats voor NS-personeel. Opvallend is dat op de vijf goederensporen geen omloopmogelijkheid is, dat zou via de opstelsporen op de voorgrond moeten gebeuren.

Het havenlijntje van Den Helder begint feitelijk pas aan de zuidzijde van het emplacement van Den Helder, voorbij garagebedrijf Ger Bot. Op die plek liggen twee sporen; het rechter spoor gaat richting Alkmaar, het linker spoor gaat naar de haven. Bij de wisselverbinding vlak voor de splitsing staat een bord met witblauwe ruiten: einde geëlektrificeerd spoor (met het onderbord "Bij linksleidend wissel").


We kijken eerst nog even naar het grote grasveld aan de oostzijde van het spoor; daar ligt nog een restant van een losweg verstopt in het gras. Een stukje dichterbij het station is op deze grasstrook een autodealer gevestigd.


Bij de splitsing staat langs het spoor vanuit de haven een dwergseintje daarbij met witte lamp, een paar meter ervoor een sleutelpaal. De paal en de witte lamp is voor "vrijgave rangeren". Indien de treindienstleider dat mogelijk maakt gaat er op de paal een lampje branden en kan de machinist hier de vrijgave rangeren met behulp van een sleutel activeren. Daarmee worden de wissels hier waarschijnlijk zo gelegd dat daarmee de losplaats (voorbij het autobedrijf) kan worden bereikt. Als vrijgave rangeren geactiveerd is, dooft het dwergsein en gaat de witte lamp branden, het teken dat de rangerende trein het sein vrij mag passeren.


Na de splitsing buigt het spoor richting Alkmaar af naar rechts, terwijl het spoor naar de haven een vrij scherpe boog naar links maakt. Daartussen staat een onderstation, die zorgt voor de stroomvoorziening.


In de boog kruist het havenlijntje een weggetje naar het onderstation. De overweg ziet er opvallend nieuw uit, al verraadt de niet-kloppende wegmarkering dat deze stelcom-platen eerst ergens anders hebben gelegen.


De havenspoorlijn vervolgt zijn boog naar links, richting een loods met een grote communicatiemast ernaast.


Langs de loods loopt nog een zwaar verroest spoortje, dat bijna in het zand en het gras verdwenen is.


Waar het spoortje precies heen gaat is niet duidelijk. Volgens het onvolprezen Sporenplan.nl was dit een kopspoor en moet hier een kolenlosplaats zijn geweest.


Het wissel waarmee het spoortje aansloot op de havenlijn is verdwenen. Opvallend is dat het wissel nagenoeg aan het einde van de boog lag, waardoor het afgesloten spoortje min of meer rechtdoor lag.

> Volgende pagina >


Deze site is onderdeel van de themapagina Op dood spoor.

- Advertenties -

Niet beschikbaar

.© Arthur Kamminga

Hoofdpagina Thema: geografie Thema: fotografie Thema: rail Contact_