Santpoort
Noord-IJmuiden |
pagina 1 van 8
|
Van alle in onbruik geraakte spoorlijnen in Nederland is de vroegere
"Vislijn" naar IJmuiden waarschijnlijk wel de meest bijzondere. De lijn was
vroeger dubbelsporig en geëlectrificeerd en bevindt zich bovendien in de dichtbevolkte
Randstad. In 1983 staakte de NS het reizigersvervoer omdat de kosten voor het onderhoud in
verhouding tot het aantal reizigers te hoog waren. Eén van de twee sporen werd opgebroken
en alle bovenleidingsmasten werden afgezaagd.
Van 1996 tot 1998 werd de spoorlijn opnieuw voor reizigersvervoer gebruikt. Het nieuwe
spoorwegbedrijfje LoversRail gebruikte de spoorlijn voor de Kennemerstrand Expres. Deze
treinverbinding tussen Amsterdam via Haarlem naar IJmuiden was voornamelijk gericht op
toeristen en forensen. In 1998 trok moederbedrijf CGEA de stekker uit LoversRail omdat het
bedrijf ernstig verlies maakte op de "Optio"-treinen tussen Amsterdam en Haarlem
en het niet eenvoudig bleek om met de NS te concureren. Na het debacle van LoversRail is
de aansluitwissel bij Santpoort-Noord door RailInfrabeheer verwijderd, waardoor de
spoorlijn naar IJmuiden momenteel niet vanaf de hoofdlijn bereikbaar is. Desondanks zijn
er wel plannen om ooit weer wat van het Vislijntje te maken. Uw spoorzoeker ging op een
druiligerige dag naar IJmuiden om het lijntje in kaart (en in beeld) te brengen.
Kaart: (Klik op de kaart voor een vergroting)
|
Sporenplan:
|
De spoorlijn is ruim zes kilometer lang begint op het station van Santpoort-Noord. De
lijn gaat vanaf daar recht naar het noorden, om langs de oever van het Noordzeekanaal
westwaarts naar IJmuiden te gaan.
VERDER
Deze site is onderdeel van de themapagina Op
dood spoor.
|