In dit fotoverslag gaan we naar Kampen. De universiteitsstad stelt op spoorgebied niet
veel meer voor. De hele dag pendelt een trein op en neer tussen Zwolle en Kampen, een reis
van nog geen 10 minuten. We gaan dit keer kijken naar in onbruik geraakte goederensporen
in Kampen of beter: IJsselmuiden.
Het station van Kampen ligt op de oever van de IJssel. Eigenlijk ligt Kampen aan de
overkant van de IJssel en is deze zijde IJsselmuiden, maar het station en het voorplein
horen sinds jaren bij Kampen. Tegenwoordig is het één gemeente, dus is deze grens niet
meer van belang.
Station Kampen is een kopstation met twee sporen. Links het normale perron, waar twee keer
per uur de trein naar Zwolle vertrekt. Rechts een oud laag perron, dat niet meer gebruikt
wordt.
Op het perron staan twee sleutelkastjes. Op het kastje rechts staat "VERTREK SEIN
84", op het kastje links "HERROEPEN SEIN 84".
De beide perrons liggen voor een deel in een bocht. Te zien is dat het lage perron slechts
tot de bocht verhard is. De perronwanden lopen echter verder door.
Opvallend: het eerste deel (rechts) van de perronwand is gemetseld, terwijl verderop
gebruik is gemaakt van betonnen wandjes. Deze constructie kennen we van onder andere
Leeuwarden Halte en Veendam.
Direct na het uiteinde van het lage perron ligt een wissel, met daarachter nog twee
wissels. Het betreft allemaal handwissels. Uiterst links zien we stukje noodperron van
hout en ijzer. Het perron van Kampen is tijdelijk verlengd omdat in verband met de
afsluiting van autoweg N50 langere treinen worden ingezet. Net na het einde van het
noodperron staan in beide richtingen dwergseinen, met bakens voor ATB-NG in het spoor.
De dwergseintjes zijn voorzien van gaas om de lampen te beschermen. Het dwergsein richting
Zwolle heeft nummer 92, die richting het kopspoor 90. Dit is dus niet sein 84 die met het
sleutelkastje vanaf het perron kan worden bediend! Sein 84 bevindt zich een kilometer
verderop langs de hoofdbaan richting Zwolle. Ik ben geen expert, maar het lijkt er op dat
sein 92 eigenlijk een soort voorsein is, die in dit geval dan alleen groen (sein 84
bediend en de wissels vergrendeld in doorgaande stand) of rood (sein 84 niet bediend en/of
wissels niet vergrendeld) kan tonen. Sein 90 lijkt altijd geel te tonen, tenzij het
kopspoor bezet is. Iemand met kennis van de seinen in Kampen?
Aan het einde van het lage perron staat nog een telefoonkastje verstopt tussen de
struiken.
Vanaf dit standpunt is goed te zien hoe vanaf spoor 2 vier sporen bereikbaar zijn:
helemaal links het reizigersspoor, en daarnaast drie goederensporen. In het midden is een
lage groene driehoek te zien, met een 10 erop. Vanaf hier mag de machinist versnellen naar
100 kilometer per uur. Het stuk ervoor mocht hij maar 40, want sneller mag een dwergsein
niet gepasseerd worden.
De wissels die toegang geven tot het reizigersspoor zijn als enige vergrendeld.
Opvallend: zelfs het goederenspoor dat het verst van het reizigersspoor ligt, is
geïsoleerd spoor.
Volgende pagina
Deze site is onderdeel van de themapagina Op
dood spoor.
|