Kampen


pagina 1 van 3

In dit fotoverslag gaan we naar Kampen. De universiteitsstad stelt op spoorgebied niet veel meer voor. De hele dag pendelt een trein op en neer tussen Zwolle en Kampen, een reis van nog geen 10 minuten. We gaan dit keer kijken naar in onbruik geraakte goederensporen in Kampen of beter: IJsselmuiden.

kpn206.jpg (60808 bytes)
Het station van Kampen ligt op de oever van de IJssel. Eigenlijk ligt Kampen aan de overkant van de IJssel en is deze zijde IJsselmuiden, maar het station en het voorplein horen sinds jaren bij Kampen. Tegenwoordig is het één gemeente, dus is deze grens niet meer van belang.

kpn785.jpg (79969 bytes)
Station Kampen is een kopstation met twee sporen. Links het normale perron, waar twee keer per uur de trein naar Zwolle vertrekt. Rechts een oud laag perron, dat niet meer gebruikt wordt.

kpn783.jpg (56371 bytes)
Op het perron staan twee sleutelkastjes. Op het kastje rechts staat "VERTREK SEIN 84", op het kastje links "HERROEPEN SEIN 84".

kpn786.jpg (73928 bytes)
De beide perrons liggen voor een deel in een bocht. Te zien is dat het lage perron slechts tot de bocht verhard is. De perronwanden lopen echter verder door.

kpn878.jpg (81350 bytes)
Opvallend: het eerste deel (rechts) van de perronwand is gemetseld, terwijl verderop gebruik is gemaakt van betonnen wandjes. Deze constructie kennen we van onder andere Leeuwarden Halte en Veendam.

kpn788.jpg (80474 bytes)
Direct na het uiteinde van het lage perron ligt een wissel, met daarachter nog twee wissels. Het betreft allemaal handwissels. Uiterst links zien we stukje noodperron van hout en ijzer. Het perron van Kampen is tijdelijk verlengd omdat in verband met de afsluiting van autoweg N50 langere treinen worden ingezet. Net na het einde van het noodperron staan in beide richtingen dwergseinen, met bakens voor ATB-NG in het spoor.

kpn789.jpg (59018 bytes) kpn873.jpg (51418 bytes)
De dwergseintjes zijn voorzien van gaas om de lampen te beschermen. Het dwergsein richting Zwolle heeft nummer 92, die richting het kopspoor 90. Dit is dus niet sein 84 die met het sleutelkastje vanaf het perron kan worden bediend! Sein 84 bevindt zich een kilometer verderop langs de hoofdbaan richting Zwolle. Ik ben geen expert, maar het lijkt er op dat sein 92 eigenlijk een soort voorsein is, die in dit geval dan alleen groen (sein 84 bediend en de wissels vergrendeld in doorgaande stand) of rood (sein 84 niet bediend en/of wissels niet vergrendeld) kan tonen. Sein 90 lijkt altijd geel te tonen, tenzij het kopspoor bezet is. Iemand met kennis van de seinen in Kampen?

kpn876.jpg (56891 bytes)
Aan het einde van het lage perron staat nog een telefoonkastje verstopt tussen de struiken.

kpn790.jpg (70961 bytes)
Vanaf dit standpunt is goed te zien hoe vanaf spoor 2 vier sporen bereikbaar zijn: helemaal links het reizigersspoor, en daarnaast drie goederensporen. In het midden is een lage groene driehoek te zien, met een 10 erop. Vanaf hier mag de machinist versnellen naar 100 kilometer per uur. Het stuk ervoor mocht hij maar 40, want sneller mag een dwergsein niet gepasseerd worden.

kpn792.jpg (81028 bytes)
De wissels die toegang geven tot het reizigersspoor zijn als enige vergrendeld.

kpn794.jpg (71270 bytes)
Opvallend: zelfs het goederenspoor dat het verst van het reizigersspoor ligt, is geïsoleerd spoor.

VERDER


Deze site is onderdeel van de themapagina Op dood spoor.