Leeuwarden Schenkenschans

pagina 1 van 3

Let op! Deze spoorlijn is inmiddels (vrijwel) geheel opgebroken.
Dit fotoverslag beschrijft de situatie in oktober 2006.

Fotoverslag: oktober 2006
Laatste update: maart 2008

In de Friese hoofdstad Leeuwarden liggen opvallend veel in onbruik geraakte stamlijntjes. In dit fotoverslag gaan we naar de meest westelijke daarvan, de Schenkenschans.

Update!
Eind 2006/begin 2007 zijn in Leeuwarden alle sporen op de industrieterreinen De Zwette, Schenkenschans en Spoordonk/Kalkovens opgebroken, inclusief het eerste deel van de spoorlijn Leeuwarden-Stiens.

lw1kaart.gif (55539 bytes)

sks1109.jpg (64949 bytes)
We beginnen ook dit fotoverslag bovenop het viaduct van de westelijke rondweg, de N357. Rechts het half opgebroken spoor richting het Spoordok, daarnaast het spoor naar Stiens. Vervolgens een spoortje naar een opstelemplacementje, daarnaast een elektrisch kopspoor, het spoor naar Harlingen, het spoor naar Sneek, de stamlijn naar De Zwette (waar net een stuk uit weggenomen is, zie aldaar) en links buiten beeld nog de sporen naar Heerenveen. Wat een splitsing...

sks1110.jpg (55683 bytes)
De stamlijn naar de Schenkenschans begint een stukje verderop, voorbij het mini-emplacementje. Het emplacement wordt niet meer gebruikt, met uitzondering van het meest linker spoor, dat gebruikt wordt als uithaalspoor voor de 700 meter lange containershuttles van ACTS. Het is noodzakelijk om zo'n zaagbeweging te maken, omdat je niet rechtstreeks van de terminal het spoor naar Heerenveen op kan.

sks0998.jpg (47486 bytes)
De vijf sporen lopen even verderop dood bij de Marshallweg, die met een viaduct over de Zwettestraat heen gaat. Vlak voor het viaduct staat een bediend sein langs het spoor naar Harlingen. Dit sein dekt de aansluiting van de stamspoorlijn Schenkenschans.

sks1002.jpg (51093 bytes)
Hier is dan de aansluiting, met een elektrisch bediend wissel.
Overigens, normaal moet je natuurlijk niet zo dicht bij het spoor komen. In dit geval was het treinverkeer stilgelegd (niet hierom uiteraard).

sks1006.jpg (73659 bytes)
Het stamspoor duikt na het aansluitwissel direct het onkruid in. Op de spoorstaaf zijn diagonale strepen te zien, wat lasrupsen zijn. Zo moet ook op roestige sporen de trein gedetecteerd kunnen worden. Aan de rechter spoorstaaf, ter hoogte van de gele "doos", zien we zowaar een assenteller. Even verderop is al een dwergsein op de rug te zien.

sks1008.jpg (92430 bytes)
Bij het dwergseintje blijkt zelfs een ATB-NG baken te liggen. Dat is nog vrij uniek, ATB-NG tussen het onkruid.

sks1014.jpg (64206 bytes)
Vervolgens duikt het stamspoor verder naar beneden, de bosjes in. Rechts het verlengde van de Marshallweg, de Fahrenheitweg.

sks1018.jpg (73853 bytes)
Ongeveer ter hoogte van het volgende sein langs het spoor naar Harlingen (ivm een brug even verderop), staat in beide richtingen een S-bord. Het bord richting hoofdspoor heeft ook een onderbord, waarop ooit "Oprijden na toestemming Post T" stond.

sks1024.jpg (78240 bytes)
Het spoor wordt steeds meer een kleine jungle. Vooral de braamstruiken met doorns zijn erg vervelend...

sks1026.jpg (90149 bytes)
Vlak voordat het spoor met een boog de Fahrenheitstraat kruist, komt het spoor uit de jungle tevoorschijn. Opvallend is dat ook hier een klein stukje spoor is verwijderd. Dit is vrij recent gedaan op alle oude stamlijntjes rond Leeuwarden.

Volgende


Deze site is onderdeel van de themapagina Op dood spoor.