Arthur Kamminga

Op dood spoor_

Overzicht    
.
. Fotoverslagen
. .
Overzicht
Leeuwarden - Stiens
Harlingen Haven
Franeker

Lw Schenkenschans
Leeuwarden Zwette
Groningen Eemskanaal
Den Helder Haven
Industrie Hoogeveen
Nieuw Amsterdam -
   Schoonebeek

Zwolle Katwolde
Kampen
Santpoort - IJmuiden
Harderwijk Haven
Nijmegen stamlijn
Rotterdam Rijnhaven
Den Bosch Rietvelden
Oosterhout Vijf Eiken
Boxtel - Veghel
Roermond - Dalheim
Maastricht - Lanaken

.
.
. Overige pagina's
. .
Nieuwsoverzicht
Verwante specials
Wat is nieuw?
HTML-frameversie

Bezoekersteller
.

Actualiteiten Harlingen Haven
Op datum - Per spoorlijn - RSS-feed
RSS

Het fotoverslag van de goederensporen in Harlingen Haven is een momentopname uit september 2004. Op deze nieuwspagina aandacht voor de ontwikkelingen rondom dit emplacemebt.

5 april 2009 Station Harlingen Haven tot medio 2010 ontspoord
Tot medio 2010 rijden er geen treinen van en naar Harlingen Haven. In verband met de werkzaamheden voor het aanpassen van de waterkering moet het treinstation tijdelijk plaatsmaken.

De nieuwe waterkering komt op de plek te liggen waar tot voor kort het perron van Harlingen Haven lag. Zodoende was het noodzakelijk om zowel het spoor als het perron op te breken. Na het gereedkomen van de nieuwe zeewering zal het spoor en station worden heraangelegd. Waar het oude station buitendijks lag, komt het nieuwe station aan de binnenkant van de waterkering te liggen. Het beeld van een reizigerstrein op de kade van de Willemshaven zal daarmee definitief tot het verleden behoren.

Bij de werkzaamheden zijn ook de meeste voormalige goederensporen verwijderd die tussen het station van Harlingen en de dijkcoupure nog in het gras naast het hoofdspoor lagen. De voormalige goederensporen die buitendijks bij de haven lagen waren reeds vorig jaar bij de voorbereidende werkzaamheden verwijderd. Van het hoofdspoor is ten behoeve van de werkzaamheden alleen de laatste 500 meter verwijderd.


De treinvervangende pendelbus tussen Harlingen en Harlingen Haven is als een trein bestickerd.

De voormalige goederensporen die in het gras naast het hoofdspoor lagen zijn grotendeels verdwenen.

Spoor 1 van station Harlingen is het tijdelijk eindpunt van de spoorlijn. Spoor 2 kan beveiligingstechnisch alleen vanuit Harlingen Haven worden bereikt en is nu dus ook onbereikbaar geworden.
Op Dood Spoor
7 mei 2008 Laatste zomer buitendijks station Harlingen Haven
De zomer van 2008 zal de laatste zomer zijn waarin het station van Harlingen Haven in zijn huidige vorm in gebruik is. Maart 2009 wordt het treinverkeer naar het enige buitendijkse station in Nederland gestaakt.

Het spoor en het station zullen worden verwijderd voor de bouw van een nieuwe waterkering aan de andere zijde van het huidige spoor. In het voorjaar van 2010 wordt het spoor teruggelegd en zal het nieuwe station Harlingen Haven worden geopend. Vanaf mei 2010 zullen de treinen van Arriva in het nieuwe, binnendijkse station stoppen. Het huidige beeld van de reizigerstrein op de kade zal vanaf maart 2009 definitief verleden tijd zijn.


Wadloper 3208 passeert op 10 september 2004 de in 2009 te slopen dijkcoupure bij Harlingen Haven.
Inmiddels is weer een gedeelte van het voormalige goederenemplacement opgebroken. Bijna alle buitendijkse sporen zijn verwijderd, op de kadesporen langs de Willemshaven na. De voormalige goederensporen ten oosten van de dijkcoupure liggen er nog wel net zo bij als in het fotoverslag uit september 2004. Voor zover bekend zijn er op dit moment nog geen plannen om deze sporen op korte termijn te verwijderen.
Harlingen Haven, 6 mei 2008: de goederensporen tussen het gras zijn verwijderd voor de aanleg van de nieuwe waterkering, waarop tevens een boulevard zal worden aangelegd.

Naar het fotoverslag Harlingen Haven

Naar de nieuwspagina

Nieuwstips? Mail!

- Advertenties -

Niet beschikbaar

. Arthur Kamminga

Hoofdpagina Thema: geografie Thema: fotografie Thema: rail Contact_