Arthur Kamminga

Op dood spoor_

Overzicht    
.
. Fotoverslagen
. .
Overzicht
Leeuwarden - Stiens
Harlingen Haven
Franeker

Lw Schenkenschans
Leeuwarden Zwette
Groningen Eemskanaal
Den Helder Haven
Industrie Hoogeveen
Nieuw Amsterdam -
   Schoonebeek

Zwolle Katwolde
Kampen
Santpoort - IJmuiden
Harderwijk Haven
Nijmegen stamlijn
Rotterdam Rijnhaven
Den Bosch Rietvelden
Oosterhout Vijf Eiken
Boxtel - Veghel
Roermond - Dalheim
Maastricht - Lanaken

.
.
. Overige pagina's
. .
Nieuwsoverzicht
Verwante specials
Wat is nieuw?
HTML-frameversie

Bezoekersteller
.

Actualiteiten spoorlijn Leeuwarden-Stiens
Op datum - Per spoorlijn - RSS-feed
RSS

Het fotoverslag van de spoorlijn Leeuwarden - Stiens is een momentopname uit februari 2004. Op deze nieuwspagina aandacht voor de ontwikkelingen rondom deze spoorlijn.

14 april 2008 Spoorbrug Leeuwarden-Stiens wordt toch gesloopt


De spoorbrug over de Harlingervaart in Leeuwarden.                                                           (Archieffoto)

De gemeente Leeuwarden is van plan de spoorbrug over de Harlingervaart alsnog te gaan slopen. Dit meldde de Leeuwarder Courant op 10 april 2008.

De ruim honderd jaar oude spoorbrug is gelegen in de voormalige spoorlijn Leeuwarden-Stiens, een overblijfsel van het roemruchte Dokkummer Lokaeltsje van de Noord-Friese Lokaal Spoorweg. De aangrenzende sporen op industrieterrein Leeuwarden-West zijn reeds ruim een jaar geleden opgebroken (zie elders op deze pagina), waardoor de brug niet meer gebruikt kan worden. Ook is de technische staat van de middenpijler en het zuidelijke landhoofd slecht, hetgeen de reden is dat de brug niet als gemeentelijk monument zal worden behouden.

Alleen het noordelijke landhoofd zal blijven bestaan, als aandenken aan het spoorse verleden.

Op dood spoor - nieuwspagina
10 april 2008 Definitief einde voor spoorlijn Leeuwarden-Stiens


Het tracé waarlangs de spoorlijn Leeuwarden-Stiens aansloot op het emplacement van Leeuwarden.

De kans dat de spoorlijn Leeuwarden-Stiens ooit nog wordt gereactiveerd is door het volledig opbreken van het traject op het industrieterrein Leeuwarden-West nagenoeg nihil geworden.  Hierdoor zijn ook de laatste restanten van de NFLS van het spoorwegnet afgesneden. Ook de korte stamspoorlijn langs de Marshallweg is sinds december 2006 voltooid verleden tijd.

Marshallweg Leeuwarden
Het berm van de Marshallweg is nu 'spoorloos'.
In het kader van de revitalisering van het indu- striegebied Leeuwarden-West zijn alle in onbruik geraakte sporen verloren gegaan, inclusief het eerste deel van de spoorlijn Leeuwarden-Stiens. De korte stamlijn in de berm van de Marshallweg was reeds van het spoorwegnet losgekoppeld, maar is nu ook volledig opgebroken. Op de plek waar beide sporen met een HAKI de Marshall- weg kruisden ligt nu een nieuw stuk asfalt, met ernaast op de plek van het spoor een grindbak.
Het gedeelte ten noorden van deze weg heeft een nog veel grotere metamorfose ondergaan. Op de plaats waar eerst twee sporen lagen is onlangs een vijver aangelegd, waardoor het voormalige tracé van de spoorlijn slechts met moeite te herkennen is.

3 februari 2004 9 april 2008
Op de plek waar ooit het stationnetje Leeuwarden Halte was is het spoor eveneens verdwenen. De voormalige spoorgrond is nu onderdeel van de tuinen van de aangrenzende woningen. Ten noorden van de Harlingerstraatweg is het spoor nog wel aanwezig.

De spoorlijn naar Stiens was al geruime tijd buiten gebruik, nadat het aardappelvervoer begin jaren negentig was weggevallen. Het is het laatste restant van de Noord-Friese Lokaal Spoorlijnen (NFLS). De lijn uit Leeuwarden splitste zich ten noorden van Stiens in een lijn naar Franeker-Halte en Dokkum (bekend als "het Dokkummer lokaaltje"). De laatste rit naar Stiens vond in 1997 plaats, toen een nagelnieuw Talent-treinstel een proefrit over het baanvak maakte.

Naar het fotoverslag Spoorlijn Leeuwarden-Stiens

Naar de nieuwspagina

Nieuwstips? Mail!

- Advertenties -

Niet beschikbaar

.© Arthur Kamminga

Hoofdpagina Thema: geografie Thema: fotografie Thema: rail Contact_