Arthur Kamminga

Op dood spoor_

Overzicht    
.
. Fotoverslagen
. .
Overzicht
Leeuwarden - Stiens
Harlingen Haven
Franeker

Lw Schenkenschans
Leeuwarden Zwette
Groningen Eemskanaal
Den Helder Haven
Industrie Hoogeveen
Nieuw Amsterdam -
   Schoonebeek

Zwolle Katwolde
Kampen
Santpoort - IJmuiden
Harderwijk Haven
Nijmegen stamlijn
Rotterdam Rijnhaven
Den Bosch Rietvelden
Oosterhout Vijf Eiken
Boxtel - Veghel
Roermond - Dalheim
Maastricht - Lanaken

.
.
. Overige pagina's
. .
Nieuwsoverzicht
Verwante specials
Wat is nieuw?
HTML-frameversie

Bezoekersteller
.

Actualiteiten stamspoorlijn Zwolle Katwolde
Op datum - Per spoorlijn - RSS-feed
RSS

Het fotoverslag van de stamlijn Leeuwarden Schenkenschans is een momentopname. Op deze nieuwspagina aandacht voor de ontwikkelingen rondom deze spoorlijn.

1 juli 2009 Stamlijn Zwolle Katwolde gaat mogelijk verdwijnen
De stamspoorlijn Zwolle Katwolde gaat mogelijk verdwijnen. Dit valt af te leiden uit de Netverklaring 2010 van ProRail, die meldt dat een procedure tot (definitieve) onttrekking bij hen in behandeling is. De stamlijn, die sporadisch gebruikt wordt voor het vervoer van te slopen spoorwegmaterieel, ligt in de weg voor de realisatie van het nieuwe station Voorsterpoort.

De stamlijn op het industrieterrein Grote Voorst werd tot 2006 dagelijks bediend ten behoeve van het afvalvervoer vanaf het verlaadstation van de ROVA, aan het einde van de stamlijn. Met het verhuizen van de ROVA naar bedrijventerrein Hessenpoort verdween dit transport van het spoor en kon het verlaadstation worden gesloopt.

In verband met de herontwikkeling van het industriegebied tot het multifunctionele kantorenpark "Voorsterpoort" is een nieuw spoorstation gepland ter hoogte van de aansluiting van de stamlijn op de spoorlijn Zwolle-Kampen. Momenteel wordt onderzocht of op dit traject de trein kan worden vervangen door lightrail, die dan op de nieuwe stations Voorsterpoort en Stadshagen kan stoppen.

Een impressie van de ontwikkeling rondom het lightrailstation Voorsterpoort. De stamlijn ligt langs de Reiteweg (op de voorgrond), waar nieuwe gebouwen en een plein is voorzien.
                                                                      Bron: Gemeente Zwolle - integrale visie Voorsterpoort
Het lijkt niet uitgesloten dat de stamlijn in z'n geheel zal verdwijnen. In de Netverklaring 2010 is de lijn bovendien gekwalificeerd als "Categorie C", wat betekent dat de lijn gedurende langere tijd in onbruik is en dat verkeershervatting pas mogelijk is na een reactiveringsonderzoek door ProRail. Niettemin is de stamlijn nog vorige maand gebruikt om vier voormalige posttreinen naar de sloper te brengen. Daarvoor werd gebruik gemaakt van de hijsinstallatie op de kade langs het Zwolle-IJssel- kanaal, waarmee treinen in een schip of op een dieplader kunnen worden geladen.
In februari 2007 werd de stamlijn ook gebruikt voor het vervoer van te slopen spoorwegmaterieel. In dit geval waren dat de Railhoppers, die met behulp van de grote zwarte hijsinstallatie op de kade op diepladers werden gehesen.

Naar het fotoverslag Zwolle Katwolde

Naar de nieuwspagina

Nieuwstips? Mail!

- Advertenties -

Niet beschikbaar

. Arthur Kamminga

Hoofdpagina Thema: geografie Thema: fotografie Thema: rail Contact_