|
Actualiteiten stamspoorlijn Zwolle Katwolde
Op datum - Per spoorlijn - RSS-feed 
Het fotoverslag van de stamlijn Leeuwarden Schenkenschans is een momentopname. Op deze
nieuwspagina aandacht voor de ontwikkelingen rondom deze spoorlijn.
1 juli 2009 |
Stamlijn
Zwolle Katwolde gaat mogelijk verdwijnen |
|
|
 |
|
|
De
stamspoorlijn Zwolle Katwolde gaat mogelijk verdwijnen. Dit valt af te leiden uit de
Netverklaring 2010 van ProRail, die meldt dat een procedure tot (definitieve) onttrekking
bij hen in behandeling is. De stamlijn, die sporadisch gebruikt wordt voor het vervoer van
te slopen spoorwegmaterieel, ligt in de weg voor de realisatie van het nieuwe station
Voorsterpoort. De stamlijn op het industrieterrein Grote Voorst werd tot 2006
dagelijks bediend ten behoeve van het afvalvervoer vanaf het verlaadstation van de ROVA,
aan het einde van de stamlijn. Met het verhuizen van de ROVA naar bedrijventerrein
Hessenpoort verdween dit transport van het spoor en kon het verlaadstation worden
gesloopt.
In verband met de herontwikkeling van het industriegebied tot het multifunctionele
kantorenpark "Voorsterpoort" is een nieuw spoorstation gepland ter hoogte van de
aansluiting van de stamlijn op de spoorlijn Zwolle-Kampen. Momenteel wordt onderzocht of
op dit traject de trein kan worden vervangen door lightrail, die dan op de nieuwe stations
Voorsterpoort en Stadshagen kan stoppen. |
|
|
 |
|
|
Een impressie van de ontwikkeling rondom het lightrailstation
Voorsterpoort. De stamlijn ligt langs de Reiteweg (op de voorgrond), waar nieuwe gebouwen
en een plein is voorzien.
Bron:
Gemeente Zwolle - integrale visie Voorsterpoort |
|
|
Het lijkt niet uitgesloten dat de stamlijn in z'n
geheel zal verdwijnen. In de Netverklaring 2010 is de lijn bovendien gekwalificeerd als
"Categorie C", wat betekent dat de lijn gedurende langere tijd in onbruik is en
dat verkeershervatting pas mogelijk is na een reactiveringsonderzoek door ProRail.
Niettemin is de stamlijn nog vorige maand gebruikt om vier voormalige posttreinen naar de
sloper te brengen. Daarvoor werd gebruik gemaakt van de hijsinstallatie op de kade langs
het Zwolle-IJssel- kanaal, waarmee treinen in een schip of op een dieplader kunnen worden
geladen. |
|
|
 |
|
|
In februari 2007 werd de stamlijn ook gebruikt voor het vervoer van te
slopen spoorwegmaterieel. In dit geval waren dat de Railhoppers, die met behulp van de
grote zwarte hijsinstallatie op de kade op diepladers werden gehesen. |
|
Naar
het fotoverslag Zwolle Katwolde
Naar de nieuwspagina
Nieuwstips? Mail!
|
- Advertenties - |
Niet beschikbaar |
|
|