Leeuwarden
Schenkenschans |
|
pagina 1 van 3 |
|
Let op! |
Deze spoorlijn is inmiddels (vrijwel) geheel
opgebroken.
Dit fotoverslag beschrijft de situatie in oktober 2006. |
Fotoverslag: oktober 2006
Laatste update: maart 2008
In de Friese hoofdstad Leeuwarden liggen opvallend veel in onbruik geraakte
stamlijntjes. In dit fotoverslag gaan we naar de meest westelijke daarvan, de
Schenkenschans.
|
Update! |
|
Eind 2006/begin 2007 zijn in
Leeuwarden alle sporen op de industrieterreinen De Zwette, Schenkenschans en
Spoordonk/Kalkovens opgebroken, inclusief het eerste deel van de spoorlijn
Leeuwarden-Stiens. |
We beginnen ook dit fotoverslag bovenop het viaduct van de westelijke rondweg, de N357.
Rechts het half opgebroken spoor richting het Spoordok, daarnaast het spoor naar Stiens.
Vervolgens een spoortje naar een opstelemplacementje, daarnaast een elektrisch kopspoor,
het spoor naar Harlingen, het spoor naar Sneek, de stamlijn naar De Zwette (waar net een
stuk uit weggenomen is, zie aldaar) en links buiten beeld nog de sporen naar Heerenveen.
Wat een splitsing...
De stamlijn naar de Schenkenschans begint een stukje verderop, voorbij het
mini-emplacementje. Het emplacement wordt niet meer gebruikt, met uitzondering van het
meest linker spoor, dat gebruikt wordt als uithaalspoor voor de 700 meter lange
containershuttles van ACTS. Het is noodzakelijk om zo'n zaagbeweging te maken, omdat je
niet rechtstreeks van de terminal het spoor naar Heerenveen op kan.
De vijf sporen lopen even verderop dood bij de Marshallweg, die met een viaduct over de
Zwettestraat heen gaat. Vlak voor het viaduct staat een bediend sein langs het spoor naar
Harlingen. Dit sein dekt de aansluiting van de stamspoorlijn Schenkenschans.
Hier is dan de aansluiting, met een elektrisch bediend wissel.
Overigens, normaal moet je natuurlijk niet zo dicht bij het spoor komen. In dit geval was
het treinverkeer stilgelegd (niet hierom uiteraard).
Het stamspoor duikt na het aansluitwissel direct het onkruid in. Op de spoorstaaf zijn
diagonale strepen te zien, wat lasrupsen zijn. Zo moet ook op roestige sporen de trein
gedetecteerd kunnen worden. Aan de rechter spoorstaaf, ter hoogte van de gele
"doos", zien we zowaar een assenteller. Even verderop is al een dwergsein op de
rug te zien.
Bij het dwergseintje blijkt zelfs een ATB-NG baken te liggen. Dat is nog vrij uniek,
ATB-NG tussen het onkruid.
Vervolgens duikt het stamspoor verder naar beneden, de bosjes in. Rechts het verlengde van
de Marshallweg, de Fahrenheitweg.
Ongeveer ter hoogte van het volgende sein langs het spoor naar Harlingen (ivm een brug
even verderop), staat in beide richtingen een S-bord. Het bord richting hoofdspoor heeft
ook een onderbord, waarop ooit "Oprijden na toestemming Post T" stond.
Het spoor wordt steeds meer een kleine jungle. Vooral de braamstruiken met doorns zijn erg
vervelend...
Vlak voordat het spoor met een boog de Fahrenheitstraat kruist, komt het spoor uit de
jungle tevoorschijn. Opvallend is dat ook hier een klein stukje spoor is verwijderd. Dit
is vrij recent gedaan op alle oude stamlijntjes rond Leeuwarden.
Volgende
Deze site is onderdeel van de themapagina Op
dood spoor.
|