Leeuwarden De
Zwette |
|
pagina 1 van 2 |
|
Let op! |
Deze spoorlijn is inmiddels (vrijwel) geheel
opgebroken.
Dit fotoverslag beschrijft de situatie in mei 2006. |
Fotoverslag: mei 2006
Laatste update: maart 2008
Hoewel het goederenvervoer per spoor in de provincie Fryslân een marginale omvang
heeft, liggen er in Leeuwarden nog diverse in onbruik geraakte goederenspoortjes. Dit keer
de stamlijn op industrieterrein De Zwette.
|
Update! |
|
Eind 2006/begin 2007 zijn in
Leeuwarden alle sporen op de industrieterreinen De Zwette, Schenkenschans en
Spoordonk/Kalkovens opgebroken, inclusief het eerste deel van de spoorlijn
Leeuwarden-Stiens. |
Industrieterrein De Zwette ligt aan de zuidwestkant van de stad Leeuwarden, tussen het Van
Harinxmakanaal en de spoorlijnen naar Sneek en Zwolle. Op bovenstaande kaart is de ligging
weergegeven, evenals de andere goederenspoortjes die op de website behandeld worden.
We beginnen dit fotoverslag bovenop het viaduct van de westelijke rondweg. De
stamspoorlijn naar De Zwette sluit min of meer onder het viaduct aan op het emplacement
van Leeuwarden. Van links naar rechts de sporen naar Zwolle, de stamlijn naar De Zwette,
het spoor van/naar Sneek, het spoor naar Harlingen, een geëlectrificeerd uithaalspoor van
het emplacement en daarnaast een aantal opstelsporen die ook alleen als uithaalspoor voor
de containertreinen worden gebruikt. Rechts liggen buiten beeld nóg twee sporen: het
spoor naar Stiens en een goederenspoortje richting de bedrijven aan de noordzijde van het
industriegebied.
|
Update! |
|
|
|
Op 24 oktober 2006 was er
volop activiteit rondom de aansluiting van het stam- spoor. Tijdens werkzaamheden rondom
Leeuwarden is van de gelegenheid gebruik gemaakt op 1 meter spoor uit het stamspoor naar De
Zwette te halen. |
Slechts de eerste 200 meter van de stamlijn zijn redelijk vrij van begroeiing. Vanaf het
viaduct is te zien hoe het spoor eerst lichtjes naar links buigt, en even daarna weer naar
rechts terugbuigt, net als de sporen naar Stavoren en Harlingen die aan de andere kant van
de sloot liggen. Aan het einde van de boog staat een S(top)-bord.
Het spoor blijft vooralsnog evenwijdig met de sporen naar Stavoren en Harlingen lopen, die
wel een stuk hoger liggen in verband met een brug die verderop ligt.
Even verderop liggen een drietal bielzen tussen de spoorstaven. De reden hiervan is
gissen, maar ik vermoed dat dit een doe-het-zelf overpad is dat gemaakt is omdat een
voertuig het spoor moest oversteken, misschien om de slootkanten te onderhouden...
Hierna wordt de begroeiing op het spoor dichter en dichter. Zo erg zelfs dat er geen
doorkomen aan is. Dat is jammer want zo'n 100 meter verderop begint het spoor aan een boog
naar links en moet een wissel liggen, waarmee het stamspoor zich splitst in twee
spoortjes.
Dat wordt dus omlopen. Het linker spoor komt tevoorschijn in een boog naar links en komt,
na de kruising met de James Wattstraat, parallel aan de Zwettestraat te liggen.
Het rechterspoor maakt een tegenboog naar rechts en komt pas in de berm van de
Zwettestraat tevoorschijn. Na de overweg blijft het spoor de boog naar rechts vervolgen
zodat het parallel aan de James Wattstraat komt te liggen.
Maar net aan het einde van de boog houdt het spoor alweer op in een stootjuk met het
cijfer 1 erop.
We gaan daarom terug naar het andere spoortje, dat zoals gezegd na de overweg met de James
Wattstraat (voorgrond) in de berm van de Zwettestraat komt te liggen. Direct na de overweg
ligt een wissel naar links.
Nog een foto van dezelfde overweg, maar dan van de andere kant. Het is maar de vraag of
een trein verder dan hier komt (nog los van het feit dat ie waarschijnlijk al in de lokale
jungle zal stranden), want deze twee borden staan wel erg dicht op het spoor. Uiterst
rechtsonder is net het begin van het wissel te zien.
Volgende
|